נטע בכר

יועצת שינה ומלווה התפתחותית

נטע בכר

יועצת שינה ומלווה התפתחותית

סדר יום לתינוק – כיצד הוא משפיע על השינה?

סדר יום לתינוק חשוב להתפתחות קוגנטיבית, פיזית ורגשית.

כיועצת שינה לתינוקות ולפעוטות, אני נתקלת בקושי של הורים רבים בהרדמת
הקטנטנים. הנפוצים שבהם הינם: קושי להרדים ויקיצות מרובות בלילה.
הורים רבים נותרים מתוסכלים לנוכח הקושי העצום שבהרדמת התינוק הקטן.
השעות הרבות והאנרגיה שנגזלת בניסיונות הבלתי פוסקים גובים מחיר כבד.
רבים מההורים אינם מודעים לקשר שבין סדר יום לתינוק לבין התפתחות ושינה.

הורים רבים מתקשים להתמודד עם הקושי שבהרדמת התינוק שלהם ומרגישים חסרי אונים לנוכח המצב.
חלקם מרגישים שהם לא מספיק טובים ואולי נכשלו בתפקיד ההורי, אך מתקשים לבקש עזרה.
לצד כל אלו, ישנם הורים אשר נעזרים ביועצת שינה, אשר נותנת להם הדרכה הורית ראשונית ומלווה אותם
בתהליך הלא פשוט הזה, עד למצב בו הילד ישן שעות רצופות וההורה זוכה סוף סוף לעצום עין לכמה שעות.

חשוב לי להדגיש שרגשות חוסר האונים שההורה חווה אל מול ילדו, שלא ישן, הם טבעיים ומובנים.
זה בסדר לא להצליח! זיכרו כי לא
נולדנו עם ספר הנחיות ולכן, קשה עד כמעט בלתי אפשרי להרדים בקלות,
מבלי שיהיה ידע לגבי עולם השינה, חשיבות השינה, מחזורי שינה ולמה הילד זקוק בכל גיל ובכל שלב בהתפתחותו.

ברוך הבא לעולם, תינוק קטן שלי

כשנולד תינוק, נולדים הורים! 

התינוק הקטן צריך להסתגל לעולם החדש והגדול, אליו הגיע, אחרי ששהה ברחם תקופה ארוכה.
ההורה צריך להסתגל ליצור הקטן, שכרגע הגיע לעולם. מאוד לא פשוט!
תחשבו על תייר, שמגיע מארץ אחרת. הוא צריך ללמוד את השפה, את ההרגלים והמנהגים בארץ החדשה.
בנוסף, הוא צריך להסתגל לקצב החיים החדש ולקוד ההתנהגותי
התינוק, שנולד חסר אונים וקטן, צריך להתמודד עם כל כך הרבה שינויים בקצב מהיר.
הוא צריך ללמוד להסתדר במרחב הגדול, אחרי ששהה ברחם 9 חודשים או יותר.
כל כך הרבה פרצופים חדשים נכנסים לו לשדה הראייה. זה מאוד מבלבל ומעייף.

התינוק הקטן לומד להכיר את הוריו ולזהות אותם. הם אלו, שירגיעו אותו כשהוא בוכה וידאגו לכל מחסורו.
לכל זה תוסיפו את ההבחנה בין יום ולילה, שלא היו קיימים ברחם. 

התינוק הקטן, שקיבל כל מה שהוא צריך ברחם, צריך עכשיו לסמוך על אבא ואמא שיעשו זאת. ומה יקרה אם
האוכל לא יגיע כשאני רעב? כיצד אירדם במקום כל כך גדול?

איך עושים את זה??? כיצד יוצרים סדר יום לתינוק?

כיועצת שינה, אשר נותנת הדרכת הורים ראשונית, אני מבקשת מההורה להצטייד בדף וכלי כתיבה.
אני מנחה את ההורה לכתוב כל מה שהתינוק עשה באיזו שעה. מתי אכל? מתי היה ער? מתי נרדם
ולכמה זמן. חשוב גם לשים לב ליציאות ולבחון מתי הזמן להחליף חיתול. בחודשים הראשונים שעות הערות יהיו מצומצמים,
אולם הם יתארכו עם הזמן. הרישום היומיומי יעזור להורה המטפל לזהות סוגי בכי.

זה דורש התבוננות בתינוק ושימת לב לדברים הקטנים. הרישום יעשה סדר ויתרום לרוגע של ההורה המטפל.
ההורה, ידע לזהות מהם צרכי התינוק שלו בכל רגע נתון. הידע הזה ייתן רוגע וייצור את השלווה, שלעיתים כל כך
חסרה בבית. גם התינוק הקטן מבין, בחושיו, שיש מי שדואג לו בכל רגע. ההבנה הזו תעזור לו להיות רגוע ונינוח.
כך יוכל להתפנות לחקירה ולהבנת הסדר.

"התינוק שלי לא זקוק לשינה"

פנתה אליי אמא לתינוקת בת 5 חודשים שבתה לא ישנה במהלך היום.  "אולי היא בכלל לא זקוקה לשינה" אמרה.

ללא ספק, תינוקות זקוקים לשינה.תינוקות זקוקים לשינה, על מנת לגדול ולהתפתח.
למעשה, במהלך השנתיים הראשונות לחיי הילד, המוח גדל לכ-90% מגודלו של המוח הבוגר. לכן, תינוקות
ופעוטות זקוקים לשינה
במהלך היום

בזמן השינה המוח מתפתח ומאפשר פעילות תקינה במהלך היממה. מיומנויות חדשות, אשר נרכשות במהלך היום,
נטמעות בזמן השינה. הורמון הגדילה מופרש והמערכת החיסונית מתחזקת ומתחדשת.
שינה תורמת לרוגע ולערנות ולתפקוד מיטבי במהלך היום.
בעוד שחוסר שינה
תמידי יכול לגרום לבעיות קשב וריכוז, עצבנות ורוגז ולהתקפי זעם מרובים.

כיצד מרגילים תינוק לישון?

בזכות הדרכה הורית וליווי פרטני, עזרתי לאמא לבנות סדר יום מותאם לבתה.
סדר יום, שיכלול: שינה, זמנן ערות ואכילה. כמובן שהשלב ההתפתחותי נלקח בחשבון, כאשר בונים סדר יום.
ולא פחות חשוב הוא זמן איכות עם ההורה במהלך היום. הסברתי לאמא על מחזורי שינה של תינוקות ועל חשיבות כל אחד
מהם במהלך השינה.

לימדתי את האמא כיצד לזהות סימני עייפות? ומהו טקס שינה. כיצד יוצרים אווירת שינה, אשר תהיה מתאימה וטובה
עבור התינוקת שלה. כיצד שינה מקדמת שינה: ככל שהשינה ביום תהיה איכותית יותר, כך תהיה גם שנת הלילה.
האמא החלה ברישום שותף וכך יצרנו סדר יום לבתה. כמובן שבתחילה סדר היום הינו גמיש, אך בהמשך הוא מתקבע.
בנוסף, האמא החלה לשים לב לסימני עייפות של בתה ולהרדים בהתאם.
בניתי תוכנית עבור הקטנטונת  והאמא פעלה לפיה. שינוי ניתן היה לראות כבר אחרי שבועיים.
וממש אחרי זמן קצר,  הקטנטונת התחילה לישון שנת בוקר וגם שנת הצהריים התקבעה.

"לבן שלי אין סימני עייפות"

אימהות לילדים פעלתנים ומאוד סקרנים, מעידות לא פעם שסימני עייפות לא מופיעים אצל הקטנטנים שלהם.
אולם, כשאני מבקשת מהן להתבונן בפני הקטנטנים, הן אכן מעידות שישנם סימנים, כמו: עפעפיים ורודים.
כיועצת שינה, אני מלמדת את ההורים להבחין בכל אותם הסימנים. האם הילד שלהם עצבני או אדיש,
האם העיניים ממוקדות
או בוהות באוויר?
האם הילד משפשף עיניים או אף ומפהק.

לעיתים ניתן לראות סימנים יחודיים בקרב הקטנטנים,
כמו: ליטוף גבה, נגיעה באוזן. ישנם ילדים, שכאשר הם רוצים לישון, הם פשוט מזמזמים או שרים לעצמם.
זה פשוט מדהים לראות את הסימנים הייחודיים האלה וכיצד הם באים לידי ביטוי בזמן ההרדמה.

יום לתינוק מתי זה מתקבע?

בחודשים הראשונים לחיי התינוק, סדר היום הינו גמיש.  לקראת גיל 3 חודשים זמני הערות מתארכים
וניתן לעשות הפרדה בין ערות
ושינה. סדר היום הופך להיות יותר ברור ויציב. זה הזמן לקבע הרגלים
אשר יעזרו
לתינוק ליצור רוגע והבנה של מה שמצופה ממנו. כיועצת שינה אני תמיד אומרת להורים לשים לב לשעון.
אולם, חשוב לאפשר גמישות בזמנים, אם יש חריגה מזערית בזמנים, לכאן או לכאן.
מה קורה כשהתינוק מוותר על שינה במהלך היום?
ישנם תינוקות, הזקוקים לתנומת אחר צהריים קצרה, לפני שנת הלילה. לקראת גיל 8-12 חודשים, ניתן להוריד
שינה זו. כעת התינוק ער שעות רבות יותר מבעבר. חשוב לזכור כי כאשר מורידים את שנת
אחר הצהריים, יש צורך בהקדמת שנת הלילה. גם שנת הבוקר נעלמת בסביבות גיל שנה, בקרב ילדים,
אשר נמצאים במסגרת. ילדים, שנמצאים בבית, לעיתים עדיין נהנים משנת בוקר טובה עד גיל שנה וחצי לערך.

ומה קורה כשפעוט מוותר על שנת הצהריים?

רצוי ששנת הצהריים תהיה ארוכה יותר משנת הבוקר ומשנת אחר הבוקר. שינה של שעה וחצי ואפילו יותר,
יתרמו לשנת לילה
טובה יותר. הורים רבים חושבים שאם הילד לא יישן בצהריים, הוא יישן טוב יותר בלילה. 

אולם, ההיפך הוא הנכון!

כשמצטברת עייפות והפעוט מגיע לעייפות יתר, הגוף מבין שהוא צריך להפריש הורמונים מעוררים,כגון: אדרנלין וקורטיזול.
אם תנסו להשכיב ילד, שהגיע למצב של עייפות יתר, תופתעו לגלות כמה זה לא פשוט, ארוך ומתיש!
בסביבות גילאי 3-4 ישנם פעוטות, אשר מוותרים על שנת הצהריים. רוב הפעוטות בגיל
הזה נמצאים כבר במסגרת וחוזרים
עייפים הביתה. הקדמת שנת הלילה, תוך התחשבות בסימני עייפות,
יקלו על הירדמות קצרה ושינה עמוקה ואיכותית. הימנעות משנת צהריים טובה תוביל לעייפות יתר ולקושי בהרדמה בלילה.

לכן, זיהוי סימני עייפות והשכבה לישון ברגע שמזהים סימנים אלו, יקלו על ההרדמות. מצב של בכי הוא
סימן לעייפות יתר. הירדמות ב

מצב בכי אינו יעיל, כיוון שהבכי מעורר הורמוני סטרס, אשר מונעים הירדמות
מהירה ושינה איכותית. במצב כזה, כדאי להקדים את שעת השינה, אפילו ברבע שעה.

כשהרוגע שולט בבית

כמו כל תהליך למידה, גם תהליך ההרדמה אורך זמן ודורש המון סבלנות והכלה.
כשהתינוק / הפעוט נרדם ללא קושי ובצורה עצמאית, ההורה רגוע ונינוח. תחושת ההצלחה
והסיפוק מעצימים את תחושת היכולת 
של ההורה ומגבירים את בטחונו. התינוק, אשר זוכה
לשינה מיטבית, אשר תורמת
להתפתחות, ערני ונינוח. הוא פנוי כעת לחקור את העולם וללמוד.
כשהילד וההורה ישנים טוב, הם חווים התקשרות הרבה  יותר רגועה ומיטבית.
ההורה רואה את ילדו באור חיובי ומקרין עליו את אושרו שלו.

מתקשים ביצירת סדר יום לתינוק ואווירת שינה רגועה? 

אתם מוזמנים להשאיר פרטים או להתקשר אליי
ואצעד
אתכם יד ביד עד לשינוי המיוחל.

 

נטע בכר – יועצת שינה, מלווה התפתחותית ומדריכת הורים לגיל הרך

050-5983830

 

שכיבה על הבטן של תינוקות | נטע בכר יועצת שינה

שכיבה על הבטן בזמן עירות

שכיבה על הבטן בזמן ערות – מדוע זה חשוב עבור התינוק? אימהות אחרי לידה יודעות שהן צריכות להשכיב את התינוק שלהן על הבטן בזמן העירות.

Read More »
אני לבד| גיל שנתיים|יועצת שינה לתינוקות נטע בכר

"אני לבד!" – גיל שנתיים המאתגר

גיל שנתיים המאתגר: התינוקי המתוק שלנו הפך לפעוט דעתן ועקשן. פתאום הוא מגלה את יכולותיו ואת כוחו. הוא מגלה שיש לו יכולת לעשות דברים לבד,

Read More »
נטע בכר | יועצת שינה לתינוקות כיצד מציבים גבולות לילדים

כיצד מציבים גבולות לילדים?

מעניקים גבולות – כיצד מציבים גבולות לילדים? כל הורה אוהב את הילד שלו ורוצה שיהיה לו הכי טוב. אנחנו נעשה הכל, על מנת לשמח את

Read More »

אם אתם מתלבטים ורוצים לשמוע איך תוכלו
לישון בשקט לילה שלם, השאירו פרטים

נטע בכר | ייעוץ שינה לתינוקות | איך להרדים תנוקות ופעוטות

לקבלת המדריך השאירו מייל

דילוג לתוכן