כוחה של פסיכולוגיה חיובית

דנה אלברג - כוחה של פסיכולוגיה חיובית - פסיכולוגית סי בי טי

מה זה פסיכולוגיה חיובית?

מכירים את הפתגם המפורסם של אדמו”ר הצמח צדק: “תחשוב טוב יהיה טוב”?
משמעותו היא, שמחשבה חיובית מובילה לתוצאות טובות.
רבים נוטים לחשוב שפסיכולוגיה חיובית היא איזה שהוא טרנד ששייך
לעידן החדש New Age, אז זהו מסתבר שלא.
למעשה פסיכולוגיה חיובית זהו ענף מחקרי חדש יחסית בפסיכולוגיה שמסתמך על מחקרים , מאמרים ונתונים סטטיסטיים שניתנים למדידה ומתמקד באופן מדעי בגורמים לאושר ושגשוג ובמה יכול לשפר את החיים עבור כל אחד מאיתנו.
הפסיכולוגיה החיובית, בניגוד לכל מה שהכרנו עד היום בפסיכולוגיה כתחום שמתמקד בחרדות, פחדים ודיכאונות , מתמקדת דווקא בנקודות החוזק ולא בחולשה. מה יכול להצמיח אותנו ומה יגרום לנו להעלאת המוטיבציה, ההצלחה ואושר.
מי שידוע כאבי הפסיכולוגיה החיובית זהו פרופסור מרטין סליגמן , פסיכולוג יהודי-אמריקאי שטוען שאופטימיות זו תכונה נרכשת שמאפשרת לאנשים להיות מאושרים ולחיות חיים ארוכים יותר.

הכל בעיני המתבונן – פסיכולוגיה חיובית

רבים מאיתנו נוטים להתמקד במה שחסר לנו או במה שלא עובד לנו שהרי מה שכן עובד, עובד טוב ולכן אין טעם להשקיע בו יותר.
הפסיכולוגיה החיובית טוענת שצריך דווקא כן צריך להתמקד בחוזקות ובדברים שכן עובדים לנו טוב וגם נותנת דגש עצום על האופן בו האדם בוחר להסתכל על חייו כגישה שתקדם אותו:
– אדם שבוחר להסתכל על ההצלחות שלו ולא רק על כישלונות.
– אדם שבוחר להוקיר תודה על הדברים הטובים שיש בחייו, שבוחר לראות את החצי המלא של הכוס
ומתמקד באופטימיות ובשמחת חיים.
– בכל אדם יש חוזקות, אדם שיבחר לזהות מה החוזקות שיש בו ולעבוד עימן מידי יום בתחומי החיים
העיקריים יצמח ויגיע להישגים, סיפוק אישי ותחושת אושר. הרי יותר קל להתמקד במה שאנחנו
טובים בו ולעשות את זה בקלות מאשר במה שאנחנו מתקשים בו. כשאנחנו עושים דברים שאנחנו
טובים בהם קל לנו יותר להצליח במה שאנחנו עושים ולכן הדרך אל האושר תהיה קלה ומהנה יותר.

גם בטיפול סיביטי, המטופל בודק ביחד עם המטופל את ההתנהגויות ודפוסי המחשבה שמורידים ומזיקים למטופל בהווה. העבודה שנעשית בתהליך הCBT מאפשרת התמודדות קלה יותר למטופל עם המצב בהמשך.

חוזקות ומידות טובות

פרופסור מרטין סליגמן בשיתוף עם החוקר פיטרסון זיהו במחקר שערכו בפסיכולוגיה חיובית שש תכונות/מידות טובות שנחשבות לטובות בעיניי תרבויות שונות בעולם בתקופות שונות. לכל אחת מהן יש תת תכונות שאותן אספו ל 24 חוזקות שניתן לאתר אותן באמצעות שאלון שמהווה כלי אבחוני בפסיכולוגיה החיובית.
ההתנהגות על פי תכונות אלו יכולה להגדיל את האושר:
חכמה וידע
יצירתיות, פתיחות מחשבתית, סקרנות ללמוד ונקודת המבט.
אומץ
גבורה, דבקות במטרה, יושרה וחיוניות.
אנושיות
אהבה, טוב לב ואינטליגנציה חברתית.
צדק
מנהיגות, הוגנות ואזרחות.
איפוק
סלחנות וחמלה, ענווה, שליטה עצמית וזהירות.
התעלות ונשגבות
הכרת תודה, יופי ומצוינות, הומור, רוחניות ותקווה.

הכרת תודה בדרך אל האושר

אושר הוא לא מצב שיש לחכות שיגיע אלינו, אלא תהליך שהאדם עושה עם עצמו וקיימות טכניקות שונות שיכולות לסייע לנו להיות מאושרים יותר.
בפסיכולוגיה חיובית אנו מתמקדים בגורמים לאושר ולהתפתחות אישית – להצלחות שלנו.
לדוגמא:
– ניהול יומן ובו רושמים את הדברים הטובים שקרו לנו או שראינו שקרו לאנשים אחרים.
אגב, רצוי וכדאי לשתף אנשים נוספים בתובנות האלו שלנו.
– פעילות התנדבותית למען אחרים, שהרי כשאנחנו עוזרים לאחרים אנחנו לא עוסקים בעצמנו.
– להשקיע זמן ופעילות בחברת אנשים שאוהבים.
לפתח דפוס חשיבה אופטימי, להתמקד במה שטוב ולא לחשוש ממה שעלול לא להצליח.
לחשוב כיצד אני יכול לנהל את המצב במקום להרגיש חסר אונים ולהרגיש שהמצב מנהל אותי.

פתוח חשיבה חיובית ואופטימית היא חלק מהלמידה בפסיכולוגיה החיובית בהם עוסקים לרוב
בטיפולי CBT.

צרו איתי קשר, אשמח להזמין אותך לפגישה ולמצוא את הטיפול במתאים לכם

דנה אלברג פסיכולוגית – טיפול קוגנטיבי התנהגותי CBT

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *