מהי חרדה, כיצד היא משפיעה על איכות חיינו ומהו הטיפול בחרדה?

חרדה היא תחושה מתמדת ומעיקה של דאגה ופחד המלווה במחשבות שליליות, שלעיתים רבות אינן נותנות מנוח ומקשות על התפקוד היומיומי.

אנו מבדילים בין 4 סוגים של חרדה:

חרדה מצבית – חרדה ספציפית ממצב מסוים כדוגמת חרדת טיסה, מבחנים תחרות וכדו'

חרדה חברתית – תחושה בה חשים מבוכה רבה במצבים חברתיים/ ציבוריים.

PTSD – הפרעת דחק הנובעת מאירוע טראומטי אשר נחווה שוב ושוב ומתבטא במצוקה הקשורה לחשיפה לתזכורת לאותו האירוע.

הפרעת חרדה כללית (GAD)- דאגה מתמשכת ובלתי נשלטת הנחוות באירועים שונים הקשורים לעבודה, בריאות, אחרים בחיינו וכדו'

הפרעת פאניקה- התקפים חוזרים ונשנים של הסלמה פתאומית של מספר תגובות פחד הנלוות בסימפטומים גופניים כמו דפיקות לב, קוצר נשימה, סחרחורת וכו'

OCD – הפרעה טורדנית פולשנית המתבטאת בהופעה חוזרת ונשנת של מחשבות פולשניות וביצוע טקסים להרגעת רמת החרדה ונטרול המחשבות.

הפרעות חרדה הן הפרעות שכיחות בקרב האוכלוסייה ולהפרעות אלו מיוחסים הרבה סבל, מצוקה ובעיות נלוות,
המאפילות על חיי האדם. המתבטאות בחוסר הנאה כללית מהחיים מעין תחושת "חוסר חשק" כללי, הן פעמים רבות מקשות על יצירת מערכות יחסים חברתיות וזוגיות, או פוגעות בקשרים קיימים, "צליעה" בקריירה, קושי בלימודים ולעיתים יוצרות התפתחות בשימוש בחומרים ממכרים והתפתחות דכאון.

אז מהן השיטות לטיפול בחרדה?

שיחה ופגישה מלווה בחום ואמפטיה כלפי האדם שמולי. ההבנה צריכה להיות משותפת שהכח בידיים של מי שחווה את החרדה והוא ורק הוא מסוגל לעשות את השינוי לדרך בה הוא חווה רווחה נפשית. אני לא מחזיקה את כל הידע ואנו צועדים יחד למציאת הפתרון המתאים עבורו ובקצב שלו.

עבור כל מטופל אני מתאימה טכניקת התערבות המתאימה ספציפית או שילוב של מספר התערבויות יחד.

שימוש בכלים מעולם ה CBT – נזהה את רצף המחשבות המובילות לחרדה, נזהה את "מעגל הקסמים". נפריך יחד את המחשבות, נאתגר אותן על מנת למצוא מחשבות חיוביות, חלופיות טובות יותר ומשם נתקדם יחד לכלים מעשיים.

תרגול דמיון מודרך – ליצירת הרפיה ושינוי מחשבתי דרך דמיון של חיים רגועים יותר ומופחתי חרדה.

תרגול נשימה מודעת – אנו חושבים שאנחנו יודעים לנשום אך לרוב לא כך הדבר. הבסיס למציאת איזון טמון בתרגול והקניה של נשימה מודעת נכונה המובילה לוויסות מערכות הגוף ופניות לחשיבה והתנהגויות בונות חלופיות להתנהגויות חרדה.

שימוש בכלים מעולם הפסיכולוגיה החיובית – להוקיר וזהות את הכוחות אשר מצויים בנו ג אם מועטים ולדעת להשתמש בהם.

ספורט – הדרכה נכונה ומציאת ה dose המינון הנכון של פעילות גופנית, ולשלבה בחיים כדרך כבר מוכחת מדעית כמפחיתה רמות חרדה וסטרס.

NLP – יצירת עוגנים חדשים ליצירת מציאות חדשה מופחתת חרדה ולחץ

בקליניקה שלי אני מציעה טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT המסייע גם במקרים של טיפול בחרדה.
לתאום פגישה התקשרו 052-5748855